Coups de Cœur / Nederlands in de titel

Chronicles of Avel

Print Friendly, PDF & Email

Er heerst gevaar in het prachtige rijk van Chronicles of Avel. Er is nood aan dappere helden die samen zullen vechten tegen het Beest.  Dit instap klare, coöperatief spel waar je samen strijdt tegen vele monsters is zeer aangenaam. Het is dus een geweldig spel als je zoekt naar een eerste coöperatief spel!

Algemeen overzicht van het speelbord.

Avel, een wonderlijk rijk

Chronicles of Avel speelt zich af in een rijk dat onder invloed is van tientallen manen die elk waarschijnlijk bewoond zijn door goden. Deze sturen magische geschenken naar de inwoners om het rijk vooruit te helpen. Maar er is ook de Zwarte Maan die juist duistere magie bezit en kwade krachten doet ontwaken.

Dat magie een grote rol speelt in de creatie van de wereld is duidelijk en dat zie je zeker in het ontwerp van het spel. Je ziet het op alle kanten van de doos, de monsterfiches, de buit die je verzamelt en zeker ook de tegels van het bord dat je ontdekt. Elk hexagonale bordtegel heeft zo’n uniek en gedetailleerd uitgewerkt ontwerp dat het bord altijd een spektakel is om naar te kijken. Het voelt dan ook oprecht niet alsof je weer maar eens een bos in wandelt of weer een weide op loopt. Ook de monsterfiches zijn prachtig ontworpen met zeer veel details. Hoewel er meerdere skeletten in het Chronicles of Avel zitten zijn ze net anders genoeg om te voorkomen dat je voortdurend op hetzelfde kijkt.

Monsterfiches

De Zwarte Maan heeft natuurlijk ook zijn invloed. De duistere magie die hier heerst, zorgt er voor dat kwade krachten ontwaken in het rijk van Avel en deze hun ogen richten op het kasteel. Want in het kasteel bevindt zich het Helende Juweel dat Avel beschermd van het kwade. Wanneer de Zwarte Maan het dichtste is en dus opkomt, zal er een scherf van de Zwarte Maan inslaan op het rijk. Uit deze krater zal het Beest rijzen en een poging doen alles te vernietigen. Het doel van het spel is dus om samen het Helende Juweel te beschermen tegen de monsters. Alleen zo kan Avel overleven.

Een heel rijk redden klinkt… lastig

Vrees niet! Dat is het zeker niet. De spelregels leggen alles netjes uit met voldoende voorbeelden. De iconografie is ook niet al te ingewikkeld en is elke keer netjes opgesomd. Maar Chronicles of Avel is nog altijd een coöperatief spel, dus ik zal je niet alles alleen laten uitzoeken. Samen zullen we de helden worden die Avel nodig heeft!

Het spel bestaat uit verschillende ronden die afhankelijk zijn van het aantal spelers. Een ronde bestaat voor elke speler uit twee acties. Een actie kan zijn bewegen, strijden, een tegelactie of rusten. Spelers mogen ook dezelfde actie twee keer uitvoeren. Uitrusting mag uitgewisseld worden met andere spelers als ze op dezelfde tegel staan, dit telt niet mee als een actie.

Bewegen

De speler mag zijn helden pion één tegel verzetten. Enkele tegels hebben ook een sluipweg symbool. Dit wil zeggen dat ze met het gebruiken van één actie zich kunnen verplaatsen naar de andere tegel met het sluipweg symbool als deze al is ontdekt. Als een speler zich naar een tegel beweegt die nog niet ontdekt is, draait de speler deze eerst om. Wanneer hier zich een monsterschuilplaats op bevindt, trekt de speler de bovenste monsterfiche van de stapel en legt deze hier neer. Als de speler nu nog een actie over heeft kan hij kiezen om met dit monster te strijden.

Strijden

Een strijd duurt één tot drie gevechten. Bij elk gevecht dobbelen de strijders en ze vergelijken de resultaten. Een speler mag altijd zelf kiezen of hij de strijd aan gaat of niet. Hij mag ook kiezen of hij de strijd wil stoppen. De held moet ook kiezen voor de strijd of deze een elixir wilt drinken om extra dobbelstenen te mogen gebruiken tijdens de strijd.

Bij een strijd neemt de held de dobbelstenen die hij moet bezitten, dit kan meer zijn door effecten van uitrusting.  De speler links van hem neemt de dobbelstenen die aangegeven staan op het monsterfiche en dobbelt in de plaats van het monster. Een woordje uitleg over de dobbelstenen is terecht:

  • Groene dobbelstenen zijn de basis stenen van de held
  • Blauwe stenen hebben extra kans op het gooien van een verdediging
  • Gele stenen zijn magisch en mogen beslist worden wat het is bij * symbool
  • Oranje stenen hebben meer kans op het gooien van aanval
  • Paarse stenen zijn van de zwakkere monsters
  • Zwarte stenen zijn van de sterkere monsters

Tijdens de strijd mag de held éénmaal de effecten van zijn uitrusting gebruiken. Na het gebruiken wordt hier een gebruiksfiche op gelegd om bij te houden welke al zijn gebruikt. Deze effecten kunnen zijn dat je een of meerdere dobbelstenen opnieuw mag werpen of dat je bepaalde waarden mag toevoegen aan de resultaten. Monsters hebben ook enkele attributen die bepalen of de helden met minder dobbelstenen moeten spelen of bepaalde effecten niet mogen gebruiken. Deze staan altijd aangegeven op het monsterfiche.

Verschillende wapenuitrustingen en buit.

Einde van de strijd

Eens zowel de held en het monster gedobbeld hebben worden de resultaten vergeleken en de schade uitgedeeld. Schade aan de held wordt weggenomen van het spelersbordje en schade aan de monsters wordt uitgedrukt door schadefiches op de monsters te leggen. Als het monster dodelijke schade aanricht aan de held raakt de held bewusteloos en wordt deze naar het Helende Juweel in het kasteel gestuurd. Hij verliest dan alle munten en één uitrusting die ofwel in de rugzak of gedragen is. Als een speler een monster verslaat terwijl hij zelf dodelijke schade ontvangt, krijgt hij eerst de beloning en raakt hij dan bewusteloos.

Als de held het monster niet kan verslaan blijven de schadefiches liggen en kan hij terugkeren naar dit monster om de strijd te hervatten. Een andere speler kan ook inspringen om de strijd te hervatten en zelf de buit eigen te maken, maar deze kan gedeeld worden zoals eerder vermeld. Als een speler buit ontvangt moet deze in zijn rugzak gestopt worden tenzij deze nog gedragen kan worden. Als het niet in de rugzak past mag de speler het ruilen met een ander item in de rugzak. Indien de speler dit niet wil moet hij het zojuist ontvangen item afleggen.

Tegelacties

Spelers kunnen ook verschillende tegelacties uitvoeren om buit te verzamelen, buit te verkopen of valstrikken voor het Beest te kopen. Deze valstrikken kunnen op het pad gelegd worden waar het Beest zal lopen om het schade aan te brengen. De spelers kunnen ook muren laten bouwen om het kasteel te beschermen.

Rusten

Wanneer spelers levens verliezen kunnen ze deze terug krijgen doorheen de rondes. Op het maanspoor is te zien welke rondes je levens terug zal krijgen. Een speler kan dus ook beslissen om een actie te rusten waardoor deze levensfiches terug kan krijgen. Dit kan interessant zijn wanneer je een monster wilt bevechten terwijl je zwak bent of als je weet dat einde nabij is.

De Zwarte Maan komt op

In de laatste ronde komt de Zwarte Maan op en zal het Beest dus tevoorschijn komen. Afhankelijk van het aantal spelers zal het Beest een krachtwaarde hebben die bijgehouden wordt op het draaischijfje van het Beest. Dit houdt bij hou veel schade de spelers al hebben gedaan. Alle niet ontdekte tegels zullen omgedraaid worden. Als hier nog monsterschuilplaatsen op liggen zullen hier monsters uit komen. Het Beest en alle monsters zullen hier na elke ronde één tegel richting het kasteel verplaatsen via de kortste weg. Het is dus nu aan de spelers om alle monsters en het Beest te verslaan voor ze het kasteel vernietigen.

Eindopstelling

Vonnis

Chronicles of Avel is een zeer toegankelijk coöperatief spel dat voor iedereen wat te bieden heeft. Het heeft genoeg variatie door de hoeveelheid monsters in het spel en de mogelijke bordopstellingen die het spel ook elke keer wat moeilijker kunnen maken. Er is heel veel aandacht gegeven aan het ontwerp en hoe dit het spel ondersteund. Het is adembenemend en kleurrijk en geeft zeker het gevoel dat je waar hebt voor je geld. De mogelijkheid om je eigen held of heldin te personaliseren is zeker een leuk extraatje. Ik vind het ook wel eens iets leuks om in te moeten zitten met hoe groot je rugzak is en of je buit er nog wel in zal passen, hier was ik dan ook heel het spel mee bezig. Ook zeer handig is dat het spel een app aanbiedt met sound effects, een krachtniveau teller van het Beest en een kaartontwerp module.

Voorbeeld personalisatie

Het is geen spel met oneindig veel tactische mogelijkheden. Maar voor mij, iemand die nieuw is in de wereld van coöperatieve spellen, was dit zeker een groot succes. Chronicles of Avel zal zeker vaker op tafel terechtkomen. Het spel is ontworpen met veel liefde waardoor het van mij ook veel liefde terugkrijgen.

Technische fiche

Auteur: Przemek Wojtkowiak
Illustratie: Bartłomiej Kordowski
Uitgever: Rebel Studio
Distributie: Asmodee
Leeftijd: 8+
Duur: 60-90 min
Spelers: 1-4

Auteur / autrice

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *