Glow
Ben jij een echte avonturier die ervan droomt een wereld te redden? Maken prachtige, mythische
wezens jou helemaal klaar voor een uitdaging? Dan is Glow echt het spel voor jou! Het
adembenemende design en de vlotte speelwijze zullen jouw hart helemaal veroveren.
Glow, het spel dat mijn hart deed opgloeien.
Het spel Glow, verkrijgbaar dankzij Asmodee is een spel dat me aansprak vanaf ik het in de rekken
zag. De mooie doos speelde op me in en maakte me nieuwsgierig naar wat voor moois dit spel me
zou bieden. Glow heeft een prachtig design. De doos, kaarten en spelbord zien eruit alsof het met
zwarte inkt op wit papier geschetst is door een getalenteerd persoon. De felle kleuren van de
dobbelstenen, die de elementen voorstellen, steken mooi af tegenover het anders totale zwart-wit
ontwerp. Het spelbord is niet al te groot, waardoor het gemakkelijk op te stellen is. De details die
getekend zijn tussen de bestemmingen overheersen zeker niet het spelbord en zijn mooie
toevoegingen. Bovendien zijn de wezens die op de kaarten afgebeeld staan zeer gevarieerd.
Sommigen zien er gevaarlijk eng uit, terwijl anderen juist lief en schattig zijn.
Op avontuur gaan, hoe doe ik dat juist?
Het doel van het spel is om als avonturier het meeste lichtscherven te verzamelen en zo jouw naam
in de eeuwen oude teksten te krijgen. Dit avontuur speelt zich af over 8 dagen of rondes, die elk uit 4
fases bestaan, waarbij je elke dag een nieuw lid toevoegt aan je bende. Deze leden helpen je de
lichtscherven te verzamelen door hun eigenschappen die je met dobbelstenen moet activeren. Maar
pas op, andere avonturiers hebben dezelfde missie en zullen alles doen om het meeste licht te
verzamelen. Zo kunnen ze focussen op het verzamelen van lichtscherven door te dobbelen, verlichte
dorpen bezoeken doorheen de wereld of juist een vloek over je uitspreken om jouw vooruitgang te
stoppen. Bij het kiezen van een lid om zich bij je bende te voegen, kies je dus indirect de
dobbelstenen die je die ronde mag gebruiken. Het is dus belangrijk om af te wegen welke
dobbelstenen je zou willen en of het dus slim is om bepaalde wezens te kiezen of juist niet.
Fase 1:
Rekruteer! Startend bij de beginnende speler kiest iedere speler zijn of haar compagnon met de
daarbij horende dobbelstenen en nemen deze voor zich. De overige compagnons die niet zijn
uitgekozen worden afgelegd op het kerkhof. Bij het nemen van compagnons worden deze rechts van
de avonturier kaart gelegd op een lijn. Wanneer er een nieuwe bij komt wordt deze altijd zo rechts
mogelijk gelegd, zodat de nieuwste de meest rechtse is. Dit is belangrijk voor vloeken, zodat men
weet welke de meest recente is en daardoor dus ook welke sterft door de vloek.
Fase 2:
Dobbelen maar! Iedereen rolt de dobbelstenen tegelijk en laat deze zichtbaar voor de andere spelers
tot het einde van de ronde. Spelers die reroll fiches kunnen afleggen om opnieuw te dobbelen
mogen dit doen zo vaak ze willen zolang hun voorraad strekt. Met één fiche mag de speler één of
twee dobbelstenen naar keuze opnieuw dobbelen. Deze reroll fiches kunnen verkregen worden door
het kiezen van een compagnon, de actie van een compagnon te vervullen of door plaatsjes terug te
gaan op het scorebord.
Fase 3:
Eens iedereen tevreden is met de dobbelstenen kijkt iedereen welke acties er volbracht zijn. De
dobbelstenen kunnen effecten activeren door bepaalde combinaties aan elementen te geven of juist
door bepaalde elementen niet te hebben. De spelers kunnen zo lichtscherven, voetstapjes, reroll
fiches en vuurvliegjes verdienen die elk een belangrijk nut hebben in het spel.
Fase 4:
Verder op avontuur! Nu kunnen de spelers de dobbelstenen gebruiken om zich voort te bewegen in
de wereld van Glow. Elke dobbelsteen mag maar één keer gebruikt worden in het vooruit bewegen.
Zo gaan de spelers op pad naar de verlichte dorpen om zo nog meer lichtscherven te verzamelen. Ze
kunnen ook vuurvliegjes, voetstapjes of reroll fiches vinden op hun pad. Als de spelers bepaalde
paden volgen kan er onheil schuilen in de vorm van minpunten of een vloek.
Einde van het spel:
Na de laatste ronde worden alle punten een laatste keer geteld. Doordat sommige leden van jouw
bende overleven zullen plus- of minpunten uitgedeeld worden. Verder krijgen de spelers ook punten
gebaseerd op het aantal vuurvliegjes die ze verzamelden of door het aantal ongebruikte voetstapjes.
Nu worden ook de punten opgeteld die de spelers verdienen door het bezoeken van de verlichte
dorpen.
Glow heeft ook een alternatief speltype die gespeeld kan worden door het spelbord om te draaien.
Op dit bord wordt er gespeeld in een zee gevuld met meerdere eilanden. Hierbij is het vooruit
bewegen van de bootjes met jouw bende op net iets anders. Hier zal het vooral draaien rond het
aantal verschillende elementen in jouw bezit aan het einde van de dobbel ronde. Door het
toevoegen van dit speltype is het spel net iets interessanter en blijft het altijd fris aanvoelen.
Uitleg symbolen:
Doorheen het spel komen verschillende symbolen voor op verschillende plaatsen. Zo kan er op een
kaart verschillende dingen staan. Links bovenaan staat er wat je krijgt als je deze kaart ontvangt, dit
kunnen extra dobbelstenen zijn maar ook bijvoorbeeld vuurvliegjes. Rechts bovenaan staat er wat je
ontvangt als je deze kaart nog in bezit hebt aan het einde van het spel. Dit zijn meestal licht scherven
die je extra krijgt of juist moet afgeven. Op de onderkant van de kaart staat altijd aangegeven wat je
ontvangt bij bepaalde dobbel combinaties. De benodigdheden staan altijd aan de linkerkant en de
ontvangen lichtscherven, voetstapjes of vloeken staan rechts. Op de afbeelding geeft de meest linker
kaart 2 lichtscherven wanneer de speler geen enkel vlam icoontje heeft gedobbeld. De meest rechter
geeft 2 lichtscherven bij een combinatie van 2 dezelfde icoontjes van een willekeurig element. Deze
elementen staan ook op de dobbelstenen.
Vonnis:
Glow is een prachtspel dat ik zeker zou aanraden aan iedereen die niet bang is van Engelse of Franse
spelregels. Het spel is lichtjes (ik kon het niet laten) complex door het aantal mogelijkheden, maar
speelt zeer natuurlijk eens je het leert kennen. Het spel is best vergevend en niet direct afhankelijk
van de keuzes die je doorheen het spel maakt. Uiteindelijk is het een bordspel waar geluk een best
grote rol speelt. Je kan zeer goede kaarten gekozen hebben, maar als de dobbelstenen niet goed
landen heb je er weinig aan. Als je bijvoorbeeld kaarten kiest die geactiveerd worden door veel
verschillende combinaties, dan zorg je dat je regelmatiger punten krijgt maar misschien met kleinere
opbrengsten. Kies je juist veel kaarten met dezelfde combinaties, dan krijg je een groter risico om het
niet te halen, in ruil geeft dit een grotere opbrengst wanneer je het wel haalt. Als je beseft dat je niet
echt aan het winnen bent, kan je altijd nog proberen een betere kaart te nemen in de volgende
ronde en hopen dat het geluk je wat meer zal toe lachen.
Glow heeft niet veel interactie tussen spelers. In de regels staat vermeld dat spelers tegelijkertijd
dobbelen, acties uitvoeren, …. Uit persoonlijke ervaring heb ik gemerkt dat het spel iets aangenamer
speelt wanneer de spelers op elkaar wachten en met beurten werken voor deze fases. Dit zorgt
ervoor dat het spel wat langer duurt, maar het brengt iets meer interactie met zich mee. Door het
mooie ontwerp van de doos is dit spel dan ook zeker een mooie aanwinst om in jouw spelletjeskast
op de eerste rij te zetten, net zoals bij mij.
Technische fiche
Auteur: Cédrick Chaboussit
Illustratie: Ben Basso en Vincent Dutrait
Uitgever: Bombyx
Distributie: Asmodée
Leeftijd: 10+
Duur: 30-60 min
Spelers: 2-4