Jeux belges / La Belgique Ludique / Nederlands in de titel

Hippocrates

Altijd al een fan geweest van de Oude Griekse beschaving? Of juist heel veel interesse in geneeskunde en het helpen van zoveel mogelijk mensen? In Hippocrates worden deze fantastische thema’s gebundeld in één leuk, tactisch spel. Weeg al jouw opties goed af, want elke keuze die je maakt is belangrijk.

Hippocrates materieel

Het Oude Griekenland is helemaal in

We bevinden ons in het Oude Griekenland in dezelfde tijd als Hippocrates. Hippocrates is ook wel gekend als de grondlegger van de geneeskunde dus dat voorspelt al veel over hoe het spel er uit zal zien. Je bent een leerling van Hippocrates en wilt het zo goed mogelijk doen als hoofdarts. Alleen zo wordt de leerling de meester.

Het feit dat het zich afspeelt in het Oude Griekenland vind je overal terug in het spel. Zowel op de doos tot op de kleinste details in het spel zelf. De tekenstijl doet me heel erg denken aan de eerste geschiedenisboeken die ik in het middelbaar voor mijn neus kreeg dus dit voelt zeer nostalgisch. Maar zelfs de medicatie die in het spel wordt gebruikt lijkt echt op kleine flesjes en potjes die je toen gezien zou hebben. Het is heel fijn om te zien dat elke patiënt ook echt in detail is getekend ook al is het fiche waar ze op staan redelijk klein. Al deze elementen helpen echt om helemaal in het thema van het spel te duiken. Je hebt wel een enorm grote tafel nodig want het spelbord alleen is al groot. Daarbij komen dan nog de eigen spelersbordjes kijken en de algemene voorraden.

Leerling van Hippocrates

Wanneer je de leerling van Hippocrates bent ga je er van uit dat je al wat weet over geneeskunde. Wie wat weet over geneeskunde weet dan natuurlijk ook hoe deze toe te passen om patiënten te helpen. Maar… de meesten van ons weten daar niet echt veel over. Dus even een spoed…cursus over hoe je dit spel eigenlijk speelt.

Het spel wordt gespeeld over 4 ronden, waarvan elke ronde bestaat uit vijf fasen. De onthaal fase, de betaal fase, de rekrutering fase, de behandelfase en de score fase.

Onthaal fase

In het begin van de onthaal fase worden de dobbelstenen gedobbeld en bij de bijhorende symbolen gelegd. Deze dobbelstenen zullen bepalen welke patiënten zich aanbieden in de eerste ronde. Hierna zal elke speler om te beurt een nieuwe patiënt kiezen om te verwelkomen in zijn onthaalruimte.

Om een patiënt te verwelkomen moet de speler zijn pilaar plaatsen op eender welke plaats boven een rij patiënten. Dit gaat zolang deze nog niet bezet is door een andere speler. De speler mag nu de patiënt nemen waar de dobbelsteen naast ligt tenzij de speler een assistent token gebruikt. De speler ontvangt niet alleen de patiënt maar ook de medicatie, drachmen, assistenten, reputatie, … zoals onder de patiënt beschreven. Het kan ook voorkomen dat er staat dat je bepaalde zaken moet afgeven, dus kies wijs.

Het kan voorkomen dat de dobbelsteen naast een leeg vakje komt te liggen. In dit geval kan de speler ervoor kiezen om geen patiënt te ontvangen maar de beloningen die in dit vakje liggen. Dit komt omdat er meerdere rondes lang patiënten worden ontvangen en er geen op natuurlijke wijze worden aangevuld.

Door het gebruiken van assistent tokens kan je beïnvloeden welke patiënt je ontvangt in plaats van degene die aangegeven staat door een dobbelsteen. De assistenten mogen ook ingeruild worden voor medicijnen of Drachmen. Er zijn drie verschillende tokens in het spel, de verwissel assistent, de liefdadige assistent en de plannende assistent.

Nadat alle spelers een patiënt hebben gekozen zullen de pilaren terug naar de passieve rij gaan. Ze volgen hierbij dezelfde volgorde als in de actieve rij. Dit zorgt ervoor dat de keuze volgorde elke keer verandert. Na drie rondes van patiënten verwelkomen eindigt deze fase en ontvangen alle spelers de Drachmen van de patiënten.

Betaal fase

Net zoals in het echte leven moeten dokters betaald worden. Als hoofdarts moet je ervoor zorgen dat je je dokters elke ronde opnieuw kan betalen. Het reputatiespoor geeft aan hoe veel Drachmen je elke dokter moet betalen. Lukt dit niet? Dan moet je de dokters die je niet kan of wilt betalen afleggen. Patiënten die enkel met deze dokter zijn verbonden worden ook afgelegd.

Rekrutering fase

In deze fase zullen spelers dokters inhuren, medicijnen verzamelen en bundels kopen. Deze zullen nodig zijn om de patiënten in de volgende fase te behandelen. Er kan eerst voor gekozen worden om een regio vrije dokter te reserveren, dit kost twee Drachmen.

Nu kan er gekozen worden om dokters, medicijn kitjes of bundels te kopen. Er mag ook gekozen worden om te passen. Om een dokter te kopen, betalen spelers de hoeveelheid die rechts op de tegel staat. Ze kunnen dit doen voor alle dokters die openliggen op het bord. Dit kan ook gedaan worden voor de medicijn kits. Een bundel kan gekocht worden door zowel de dokter als het onderliggende medicijn kitje te kopen. Als dit gedaan wordt, krijgen spelers ook de kennis tegel die onder het medicijnkitje ligt.

Kennis tegels zijn bonussen die éénmaal gebruikt kunnen worden. Ze mogen bewaard worden tot een gepast moment tenzij er een bliksemschicht op afgebeeld staat. Als dit het geval is, moet deze direct worden gebruikt.

Genees fase

Deze fase moet niet in beurten maar dit helpt wel in de eerste paar spellen om een mooi overzicht te hebben. Elke patiënt heeft bepaalde medicatie nodig en enkel bepaalde dokters kunnen deze medicatie toedienen. Daarom is het belangrijk om al op voorhand te kijken welke dokters en patiënten goed samengaan.

Om patiënten te genezen moeten deze gepaard worden met dokters die de medicijnen kunnen toedienen. Om dit te doen moeten de tegels mooi aan elkaar geplaatst worden zoals puzzel stukjes. Het is belangrijk dat je alleen maar een patiënt van je spelersbord mag halen als je deze volledig kan genezen. Je moet dus de juiste dokters hebben en genoeg medicijnen. Eens de patiënten en dokters zijn gepaard dien je de medicatie toe.

Nadat een patiënt volledig genezen is maar de dokter nog een vrij plaatsje heeft, draai je de tegel om. Dit is belangrijk omdat de dokter zijn contract nog moet vervullen, zo kan je dit goed volgen. Scoor voor elke genezen patiënt één reputatie punt en het aangegeven overwinningspunten.

Score fase

Elke ronde verschuiven patiënten die nog op je spelersbord liggen naar onder. Eerst van de onthaalkamer naar de EHBO-kamer en daarna naar het hiernamaals. Als patiënten naar het hiernamaals gaan worden de tegels ondersteboven in dit veld geplaatst, deze zijn minpunten waard aan het einde van het spel.

Zoals eerder vermeld hebben dokters contracten. Wanneer een dokter aan alle open plaatsen een genezen patiënt heeft liggen, vervult de dokter zijn contract en gaat deze met pensioen. De speler verdient het aantal overwinningspunten aangegeven op de tegel. De dokter tegel wordt afgelegd samen met alle aanliggende patiënten tegels die niet verbonden zijn met een andere dokter.

Patiënten die tijdens de onthaalfase niet gekozen zijn worden iets aantrekkelijker gemaakt. Ze worden een positie omhoog geplaatst en krijgen 1 drachme. De kolommen worden verder aangevuld met nieuwe patiënten voor de nieuwe ronde.

Aan het einde van de vierde ronde krijgen de spelers de kans om patiënten te genezen zonder een dokter te gebruiken. Patiënten die niet geholpen kunnen worden eindigen in de Hallen van Hades en zijn 3 overwinningspunten minder per patiënt. De speler die aan het einde de meeste punten heeft wint het spel.

Verdict

Hippocrates is een spel waar de keuzes die je maakt het spel heel tactisch maken. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden om tot de beste uitkomst te komen, al komt er ook wel een beetje geluk bij kijken.

Het ontwerp van Hippocrates is prachtig en voelt heel nostalgisch. De miniaturen van de medicijnen zijn absoluut mijn favoriete componenten aangezien deze in mooi doorzichtig materiaal zijn. Het spelbord is ook mooi ontworpen en zeer gedetailleerd, het ziet eruit als een Griekse tempel. Alle dokters en patiënten van de verschillende regio’s zien er ook fundamenteel anders uit wat een aangenaam detail is. Je hebt veel speelruimte nodig wat niet voor iedereen even voordehand liggend is, maar dat maakt het ook wel weer indrukwekkend. De iconografie kan soms net iets duidelijker. Zo lijken de assistent liefdadige en de plannende assistent best op elkaar als je niet op de kleur let.

Het is een zeer aangenaam spel en het thema is heel makkelijk om je in op te leven. Doordat er altijd veel opties mogelijk zijn heeft elke speler wel een andere strategie. Er is redelijk wat table management te doen tijdens het spel waardoor het iets minder vlot speelt. Voor mij persoonlijk is dit niet zo’n probleem aangezien het thema en de spelmechanismen hiertegen op wegen. Wat ik ook goed doordacht vond is de manier van alternerende startspelers tijdens het kiezen van patiënten. Wanneer tijdens spellen steeds dezelfde spelers eerst mogen kan dit repetitief en soms zelfs frustrerend zijn. Alle goede tegels en beloningen kunnen al weg zijn voor je de eerste keer of tweede keer aan de beurt bent. Met dit mechanisme heb je hier zelf een beetje controle over.

Technisch fiche

Auteur: Alain Orban
Illustrator: Laura Bevon
Uitgever: Game Brewer
Distributie: Geronimo Games
Speelduur: 90-120
Spelers: 1-4

Auteur / autrice

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *